Som en Biel Miralles, alumne de 1r G. En aquest article m'agradaria contar la meva experiència a la trobada organitzada pel Consell Escolar de les Illes Balears (CEIB) que es va celebrar el passat divendres 3 de febrer a l’Auditori de Porreres.
En aquesta trobada hi varen participar alumnes de diferents cursos de l’IES Llucmajor i d’altres instituts de Mallorca. A les 8:00 un bus ens va passar a cercar per dur-nos cap a Porreres. A les 9 començava l'acte, però com que el nostre bus va arribar amb un poc de retard, es va posposar a les 9 i mitja. Quan vàrem arribar ens varen repartir una acreditació, un bolígraf i un llibre amb informació del que havíem anat a fer.
La trobada va començar amb l'explicació de què es volia aconseguir amb aquesta trobada. El CEIB vol fomentar la participació dels alumnes a classe, que quan trobem alguna cosa per millorar de l’institut, ho comuniquem i també que els alumnes ajudin a crear un millor espai per a tots. Les diverses persones que ens varen dirigir unes paraules ens anaven dient diferents formes de participar: junta de delegats, consell escolar, mesa d’alumnes,etc.
Per tenir totes aquestes facilitats hi ha d’haver un alumnat amb ganes d'ajudar la gent i amb ganes de participar.
Les conclusions d’aquesta jornada per part dels alumnes que hi vàrem participar són:
-L’alumnat té la percepció que la seva opinió no és valorada ni es té en compte.
-Les institucions no mostren un interès prioritari per la participació estudiantil.
-El resultats de l'estudi mostren una baixa participació de l’alumnat als consells escolars.
-Les dades demostren la quasi inexistència d’associacions d’estudiants, i les existents són pocs actives.
-La legislació, encara que regula la participació, no la incentiva.
-El pes dels continguts acadèmics deixa poc temps per preparar l’alumnat per a la cooperació i la participació.
-Als documents de centre, moltes vegades no trobam punts dedicats a la participació no bé no es duen a terme.
-La falta de comunicació i d’informació incideix en la participació.
-La responsabilitat per fomentar la participació moltes vegades recau sobre el tutor. I les hores de tutoria no es dediquen a debatre els temes que preocupen a l’alumnat.
-Generalment, es percep una desconnexió dels alumnes cap al centre com a institució educativa de la qual formen part.
-La responsabilitat per fomentar la participació moltes vegades recau sobre el tutor. I les hores de tutoria no es dediquen a debatre els temes que preocupen a l’alumnat.
-Generalment, es percep una desconnexió dels alumnes cap al centre com a institució educativa de la qual formen part.
-Els representants de l’alumnat al Consell Escolar de centre no reben suficient informació sobre el temes a tractar i no tenen temps de fer propostes.
-Hi ha pocs mecanismes de coordinació entre representants de l’alumnat.
Biel Miralles Pujol (1r ESO G)