Logística, del productor a la prestatgeria del supermercat

0

Els alumnes de l’IES LLUCMAJOR del Cicle Superior d’Administració i Finances visitàrem la central de compres que el grup EROSKI  té a Palma.

EROSKI no és tan sols una cadena de supermercats, és una gran cooperativa que integra 45 societats, majoritàriament de la branca de distribució alimentària. Els més coneguts per a nosaltres són els supermercats EROSKI i CAPRABO. 
 
EROSKI està molt implantada a les nostres illes, sobretot des que va comprar la cadena de supermercats SYP, nom molt popular entre aquells que tenim més de quaranta estius. Aquest grup empresarial té dues grans i modernes centrals de compres a Palma: una central dedicada exclusivament als productes frescs (fruita, verdura, peix, carn...) al Mercapalma, i l’altra a una gran nau de 14.000m2 (unes 2 quarterades) al polígon de Son Morro a Son Ferriol, al costat de la carretera de Manacor.

Ja fa un parell d’anys que els alumnes del mòdul de Gestió Logística i Comercial aprofitam una de les visites guiades que EROSKI organitza.

 
Tal vegada molts de vosaltres relacioneu la paraula logística amb la lògica, aquella manera de pensar, raonar, que utilitzam tant a les matemàtiques com a la filosofia. Però en el món comercial la logística és una altra cosa. En el cas d’una tenda o un supermercat consisteix en organitzar l’empresa de tal manera que els productes que compra als seus proveïdors arribin als clients al més aviat possible, amb el menor cost i sempre respectant unes normes de seguretat i higiene. Això avui només és possible amb una gran infraestructura de recursos humans, magatzems, prestatgeries, camions... i sobretot un sistema informàtic on estan interconnectats el venedor final, els proveïdors i els productors repartits per tota la geografia espanyola o europea.

Aquests sistema informàtic, combinat amb el sistema de codificació dels productes (el famós codi de barres) aconsegueix el petit miracle que els productes de les prestatgeries no s’acabin mai. Abans que això passi són repostats cada dia, diverses vegades si fa falta, però... com ho fan? Com és possible que si avui compram una palangana de bistecs de vedella o un pack de 6 iogurts, l’endemà les prestatgeries de les geleres tornin a estar plenes?

Quan tu arribes amb la teva palangana de dos bistecs a la caixa del súper l’escàner llegeix el codi de barres. L’escàner està connectat a un ordinador que calcula l’import de la compra i imprimeix el tiquet, però també dona el producte de baixa de l’inventari. Quatre dies abans que s’acabi l’estoc, fa la comanda a l’empresa càrnica, per exemple El Pozo.
D’aquesta manera a l’escorxador de Madrid saben que demà matí han de tallar dos bistecs de vedella que, juntament amb altres comandes,enviaran dins un camió frigorífic cap a València, on embarcarà rumb al port de Palma; del vaixell sortirà en direcció a Mercapalma, on a la central de frescs d’EROSKI la rebran i l’emmagatzemaran dins una nau refrigerada; després es prepararan les comandes que necessiten les tendes de tota Mallorca i Menorca, i finalment de bon matí es carregaran als camions que faran la ruta de repartiment.
Així, en només quatre dies, la safata de bistecs tornarà a ser a la prestatgeria del teu súper. I tot sense emetre un sol document en paper! Aquest és el procés per als productes frescs (carn, peix, fruita i verdura), perquè per a la resta de productes en sec el termini de reposició del producte es redueix a dos dies!


La visita es va fer en dues parts. Primer visitàrem el magatzem de productes secs del polígon de Son Morro, on no només ens va sorprendre la magnitud de les instal·lacions, sinó sobretot l’ordre, el silenci, la neteja i la seguretat amb què treballen. Tot i el tragí de carreretes i crancs, tots ells elèctrics, els operaris els guiaven per un recorregut estudiat al mil·límetre, serpentejant pels passadissos de recorregut unidireccional per evitar accidents, on els operaris van recollint o posant els productes a les corresponents prestatgeries seguint les instruccions de veu que els indica un ordinador a través d’una auricular que duen penjat d’una orella.





En canvi, a la nau del Mercapalma el primer que ens va sobtar fou el fred. Per això, l’encarregat de fer-nos de guia ens havia donat material de seguretat (punteres metàl·liques per a protegir les sabates, un guardapits reflectant i una jaqueta ben gruixuda per protegir-nos del fred) perquè a la nau de congelats s’hi treballa a 24o sota zero!
En aquest magatzem hi ha una nau totalment robotitzada, on dos robots industrials s’encarreguen de preparar totes les comandes de fruita. El 60% de la fruita i verdura es compra als proveïdors locals i el peix fresc a la llotja de Palma; en canvi, la resta de productes i els peixos de piscifactoria venen de la Península. 

Curiosament el dia de la visita feia tres dies que els vaixells no havien pogut sortir pel temporal de la mar, provocat per la famosa DANA, i molts de productes començaven a escassejar.

Tomeu Gomila i Antònia Nicolau
 (professors del departament d'Administració i Gestió)






Potser t'agraden aquestes entrades

No hi ha comentaris