Entrevista a Maria Rosselló Sastre (3r ESO E )

1





L'entrevistada d'avui és Maria Rosselló Sastre, alumna de 3r ESO E.      



Quan vares començar a practicar l’esport de vela? Per què ho vares fer?

Vaig començar als 6 anys, i ho vaig fer perquè havia vist el meu germà gran que ja el practicava.



Ens pots explicar un poc com va tot aquest món de la vela? Quines categories hi ha? Quines modalitats?

El món de la vela va per modalitats d'embarcacions, jo ara faig optimist. Aquesta modalitat es practica normalment a partir dels sis anys fins als quinze. Quan la practiquen nins més petits acostumen a començar amb un altre tipus d’embarcació.

Les categories van per edats i competim tots junts, però els trofeus es donen per categories. Les categories són sub 11 (x-10 anys), sub 13 (11-12 anys), sub 16 (13-15 anys).



Quants anys tenies quan vares començar amb aquest esport?

Vaig començar als 6 anys. Vaig competir per primera vegada als 8 anys i era sub 11.




Han passat molts d’anys, què és el que ha fet que continuessis en aquest esport? Què és el que més t’agrada?

El que ha fet que continuï en aquest esport és la gent que em dona suport (entrenadors, companys de l’equip i família), que en els mals moments ajuden a aixecar-te i en els bons, comparteixen les alegries.



Entrenes i competeixes de manera individual o ho fas en equip?

Cada temporada comença per setembre, i s’entrena de manera individual. Per equips es comença a entrenar a finals del mes de maig.

Els campionats per individuals comencen el mes de novembre. I per equips comencen el mes de juliol.



Recordes alguna anècdota d’alguna de les teves primeres regates?

Quan era molt petita, en la meva primera competició nacional, hi va haver un temporal que duia onades de 3 a 4 metres. El meu optimist va bolcar, vaig aconseguir endreçar-lo però una altra onada el va tornar a bolcar. Vaig haver d’arribar fins a l'embarcació nedant i, com que no el podia col·locar en posició correcta, em vaig seure al damunt. Al cap de 15 minuts una llanxa que passava per allà em va agafar.


Quantes hores entrenes a la setmana? Sempre entrenes damunt la barca o heu de fer algun tipus d’escalfament?

Solc entrenar unes 15 hores la setmana. Abans de partir cap a l’aigua hi ha un escalfament, però als entrenaments sempre estam damunt el vaixell. Alguns dies feim físic per a preparar la nostra forma física.


A on se situa l’entrenador durant els entrenaments?

Els entrenaments es divideixen en grups, per nivells. Cada grup té el seu entrenador, cada entrenador té la seva llanxa i surt amb nosaltres. Les indicacion ens les va dient a l’aigua, i si hi ha un dia de molt de vent que no el sentim, ens aturam.


Quin temps ha de fer per a no poder sortir a entrenar?

Ha de fer molt de vent (temporal) o tan poc vent que no es pugui moure la barca.



Muntes tu sola l’embarcació? La teniu molt enfora de la mar?

Sí, ho faig sola. A la mar hi arribam amb l’ajuda de l'entrenador. Ell amb la llanxa ens remolca amb un cap que esta fermat al vaixell fins a enmig del mar.


A l'hivern, com ho feis per no congelar-vos de fred enmig de la mar? Amb quin tipus de roba sortiu?

No solem fer moltes coses especificament, perquè és més psicològic. Però sí que sortim amb neoprens molt gruixats o tallavents, però normalment tenir més fred o menys depèn de la persona.


Com competiu? Quin acostuma a ésser el recorregut?

És bastant complicat explicar com es competeix, s'ha de saber tot el reglament o quasi tot. També t'has de saber les normes, perquè si algun regatista veu que les incompleixes, pot protestar i els jutges et penalitzaran. Hi ha una sortida on piten 5 minuts abans per sortir,  perquè ens preparem; després dels 5 minuts ens piten la sortida. Si surts fora de temps, et posen un dnc que és com si no haguessis competit. Els fores de línea se saben quan acabes la regata. Has d'anar al comité de regates que és una barca més gran en la qual tenen penjats els graus on es troba la primera bolla i la pissarra on estan apuntats els nombres de vela dels fores. 
La regata està assenyalada amb boies de colors, sempre són del mateix color a no ser que hagi canviat el recorregut. En aquest cas et piten i et mostren una bandera per avisar-te que has de cercar el color de boia de canvi de recorregut, que és de color negre.



Ha estat important per a tu el club on entrenes? Tens amics allà?

Sí, jo abans estava al Club Nàutic Sa Ràpita, però quan tenia 8 anys em varen canviar al Real Club Nàutic de Palma. Amb la vela ha estat on he fet les millors amistats. Però el més complicat d’això és que unes vegades competim tots junts, en equip, i d’altres contra els components del nostre mateix equip.


Quants campionats has guanyat? Què sents quan guanyes una copa o una medalla?

No sé quants campionats he guanyat, perquè de vegades només qued tercera o segona….. Quan guany em sent bé, perquè veig que tota la feina que faig té els seus resultats.



A quins llocs de la costa espanyola se celebren més regates? I per Europa, a quins llocs has anat?

Se sol anar a Puerto Sherry, Canàries, Palamós, València, Galícia, Menorca, Santander, Eivissa, Torrevieja i algun altre lloc. A Europa he anat només a Italia.


Quan el campionat exigeix viatjar a la península o a l’estranger, com s’organitzen els dies? Disposau de temps per a entrenar?

Solem tenir dos dies per entrenar. El primer entrenament es fa just en arribar. El segon depèn de l’hora de les medicions, però normalment tenim menys temps.

Les regates solen durar 2, 3 o 4 dies. El primer dia l'utilitzam per a entrenar i els altres tres o dos, per competir.




Quin és el teu objectiu? Què vols arribar a aconseguir amb la vela?

El meu objectiu és complicat, però si no fos complicat no seria un objectiu. És algun dia tenir l’oportunitat de poder anar a unes olimpíades.



Com et sents moments abans de la competició? Els entrenadors ajuden a calmar els nervis?

Abans d’una competició, si es una competicio molt important ,sí em pos nerviosa; però si no ho és, no. Els entrenadors sempre ajuden en qualsevol moment.



T’has de sotmetre a algun tipus de control de pes? T’imposen algun tipus de dieta o d’alimentació determinada per poder competir?

Sí, estic fent una dieta per aguantar el pes. El màxim recomanable sol ser 50 kg, però es pot passar, no és obligatori. Tanmateix per poder guanyar o per estar a llocs importants has d’ésser ràpid i fort i arribar bé a una competició complicada. Per exemple, a mi em solen donar moltes voltes amb això del pes, ja que sóc més gran i acostum a pesar més.


Fa unes setmanes vares anar a dos campionats. Com et va anar?

Em va anar molt bé i em va servir per seguir millorant.








Entrevista feta per Magdalena Cardona Martorell (alumna de 3r ESO E)



Potser t'agraden aquestes entrades

1 comentari

  1. enhorabona, m'ha agradat molt com heu explicat aquest esport

    ResponElimina